به گزارش سایت استخدام ایران به نقل از مجله اینترنتی برترین ها :

بانکداری مجازی یا بانکداری اینترنتی با بانکداری از طریق سیستم های غیر سنتی، امروزه یکی از سودآورترین صنایع جهان را به خود اختصاص داده است که هم در عرصه خدمات و هم محصولات، کارآفرینان موفقی دران فعال‌اند.
کارآفرینی دیجیتالی در بانکداری مجازی ایران سابقه ای بیش از دو دهه دارد. حضور فعال شرکت ایران ارقام و شرکت خدمات انفورماتیک کشور در عرصه ارائه محصولات مربوط به صنعت بانکداری ایران، سبب شده است تا بانکداری مجازی در ایران، توسط دو لیدر اصلی آن شناخته شود. البته بانکداری الکترونیکی، به پیش از انقلاب اسلامی نیز باز می‌گردد که نخستین دستگاه خودپرداز در شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان تهران رونمایی شد.

کارآفرینی دیجیتالی در بانکداری مجازی ایران

با ورود سیستم های کامپیوتری توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی، و توسعه فناوری ها، شبکه بانکی کشور نیز توسعه یافت و از سال های ابتدای انقلاب، تجهیز بانک ها به ابزارهای پیشرفته فناوری اطلاعات آغاز شد. نگاهی به اطلاعیه های جالب بانک ها در نشریات روزگار نه چندان دور، همیشه جالب توجه است. بانک تهران در سال ۱۳۵۰ شمسی (معادل ۱۹۷۱ میلادی ۴ سال پس از ثبت اختراع ماشین پرداخت پول در جهان)، اقدام به ورود و به کارگیری دستگاه خودپرداز از یکی از مدعیان این اختراع یعنی چاپ ام دی تو نمود و بعد از ورود ۶ دستگاه و نصب آن‌ها در تهران، با خرید نوع جدیدتر یعنی چاپ ام دی فور اس تعداد آن‌ها را به ۱۲ دستگاه در کشور افزایش داد. شش دستگاه اول در تهران و در شعب چهار راه پهلوی، تخت جمشید، جمالزاده، تجریش، بازار و فردوسی و شش دستگاه دیگر در شعب شهرستان‌های چالوس، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و رشت نصب گردید.

کارآفرینی دیجیتالی در بانکداری مجازی ایران

در آن روزگار، بانک بیمه بازرگانان در حوزه بانکداری الکترونیکی بسیار فعال بود. نگاهی به تبلیغات آن دوران بیاندازید. ببینید چطور مردم به استفاده از این دستگاه ترغیب می‌شدند

کارآفرینی دیجیتالی در بانکداری مجازی ایران
اولین تراکنش تاریخ خودپرداز در ۲۷ ژوئن ۱۹۶۷ توسط رگ وارنی کمدین انگلیسی معروف آن زمان صورت پذیرفت ولی باز هم این دستگاه اسکناس تحویل نمی‌داد، تحویلی این دستگاه یک چک کاغذی بود

نصب نخستین دستگاه خودپرداز نسل جدید در کشور توسط ایران ارقام برای بانک سپه، که در سال ۱۳۷۳ اتفاق افتاد، بخشی از این فضا را به تصویر می‌کشد. بانکداری مجازی ایران، هم اکنون با بیش از ۲۸ بانک و موسسه مالی و اعتباری رسمی همراه است که بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودپرداز و خود دریافت و صدها هزار دستگاه کارت‌خوان را در اختیار پایانه های فروش قرار داده‌اند. تقریباً اکثر قریب به اتفاق جامعه ۲۰ میلیون نفری فناوری اطلاعات ایران، از مشتریان سامانه های خدمات بانکداری مجازی کشور هستند که از طریق پرتال بانک های ایران، از این خدمات استفاده می‌کنند. بانکداری مجازی، تنها به فعالیت‌های بانکی مرتبط نیست، بلکه امروزه، اکثر پرتال‌های بانکداری مجازی کشور خدمات بورس را در فضای آنلاین نیز در اختیار بیش از ۵ میلیون بورس باز ایرانی قرار می‌دهند. این خدمات از طریق کارگزاری های عامل بانک‌های کشور و توسط سازمان بورس ارائه می‌شود. رشد شتایان استفاده از کارت های الکترونیکی و هم چنین تسهیل در استفاده از این خدمات، بانک ها را بران داشته است تا در عرصه ارائه محصولات و خدمات مرتبط با بانکداری مجازی در ایران، پیش رو و فعال شوند. هر روز، در تبلیغات تلویزیونی، سایت های اینترنت و روزنامه ها، شاهد اخبار و تبلیغاتی از بانک‌های کشور هستیم که مشتریان را به نصب اپلیکیشن های موبایل خود و استفاده از پرتال های بانکی مجازی، ترغیب و تشویق می‌کنند.

کارآفرینی دیجیتالی در بانکداری مجازی ایران

فضا در بانکداری مجازی به کل عوض شده است و بازیگران این عرصه، با ارائه خلاقانه خدمات و محصولات، می‌کوشند، مشتری بیش تری جذب کنند. بانکداری مجازی، به کمک تجارت الکترونیک ایران آمده است به گونه ای که روزانه، شاهد تراکنش چند میلیارد ریالی سایت های دارای نماد اعتماد از وزارت صنایع، در حوزه تجارت الکترونیک هستیم که حجم بالایی از این فرآیند، توسط سامانه های بانکداری مجازی کشور صورت می‌گیرد. در بخش گزارش هفتگی پرتال برترین ها، هر هفته به اختصار، فعالیت‌های بانکی کشور در حوزه بانکداری مجازی معرفی می‌شود و می‌توانید این گزارشات در دنبال کنید. همه این مسائل نشان دهنده اهمیت کارآفرینی دیجیتالی در عرصه بانکداری مجازی دارد. در سال های اخیر، ده ها پرتال خبری و تحلیل برای معرفی اخبار و رویدادهای مربوط به بانکداری مجازی در کشور راه اندازی شده است که خود همین مجموعه ها نیز، در رشد کارآفرینی دیجیتالی با بانکداری مجازی، تأثیر گذار بوده‌اند.

بانکداری مجازی و کارآفرینی

کارآفرینی دیجیتالی Digital Entrepreneurship، یکی از جدیدترین مفاهیم در عرصه اقتصاد و کارآفرینی می‌باشد که از ورودان به ادبیات سیاسی و اقتصادی جهان، کم تر از دو دهه می‌گذرد. کارآفرینی دیجیتالی یا کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات روز در واقع روشی از راه اندازی و راهبری کسب و کار می‌باشد که فعالان آن، می‌کوشند تا با زیر ساخت ها و ظرفیت‌های مرتبط با فناوری اطلاعاتی ICT، کسب و کاری را خلق و مدیریت کنند. مظهر کارآفرینی دیجیتالی امروزه دنیا، شرکت گوگل و آمازون است که توانسته‌اند در دو عرصه موتور جست وجو و فروشگاه های الکترونیکی خرده فروشی، روزانه به میلیون ها کاربر دهکده جهانی وب، خدمات ارائه کنند. کارآفرینی دیجیتالی راه اندازی شده توسط لری پیج (خالق گوگل) و جف بزوس (خالق آمازون)، امروزه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، ارزش بازاری به خود اختصاص داده است که از کل اقتصاد ایران در چند سال اخیر، بیش تر می‌باشد. کارآفرینی دیجیتالی تنها منوط به ارائه خدمات از طریق فضای مجازی نیست، بلکه در بخش تولید محصولات نیز قابل تفسیر و تبیین است. یکی از نمادهای فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی ایران، شرکت ایران ارقام می‌باشد که در عرصه بانکداری مجازی e-banking و صنعت بانکداری، از مجموعه ها پیش رو در کشور می‌باشد. این مقاله نگاهی دارد به کارآفرینی دیجیتالی با مدل ایران ارقام.
کارآفرینی یک شرکت پر افتخار

خیلی ها ایران ارقام را با نصب نخستین خودپرداز ز Automated Teller Machine ایران در سال ۱۳۷۱ در یکی از شعبات نخستین بانک ایران (بانک سپه) می‌شناسند که با تبلیغ تلویزیونیان در شبکه اول سیما، میلیون ها ایرانی را مشتاق به استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی در دو دهه قبل کرد. پس از آن، اجرای ده ها پروژه عظیم ملی در عرصه انفورماتیک و بانکداری، برگی زرین از خدمات این شرکت در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را رقم زده است. بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت ایران ارقام، بیش از ۸۰ درصد بازار خودپرداز ایران، در اختیار ایران ارقام است.

وضعیت بانکی در ایران، با کشورهای منطقه تفاوت بسیار دارد. در ترکیه، ۴۹ بانک با ۶۵۰ شعبه وجود دارد، در حالی که در ایران، قریب به ۳۰ بانک با بیش از ۲۱ هزار شعبه وجود دارد که گر چه آمار عجیبی است، اما نشان دهنده ظرفیت های بسیار برای حضور فعالانه و مستمر شرکت‌های این عرصه در ارائه خدمات و محصولات می‌دهد.

کارآفرینی دیجیتالی شرکت ایران ارقام، این مجموعه پر توان را تبدیل به یکی از شاخص های مهم بانکداری الکترونیکی کشور کرده است. رتبه اول شورای عالی انفورماتیک ایران در عرصه انفورماتیک و تجربه نیم قرن فعالیت مستمر در عرصه فناوری اطلاعات و بانکداری کشور، زمینه خوبی را برای آینده متعالی این شرکت در فضای کسب و کار بانکی کشور فراهم کرده است. ایران ارقام توانسته است علاوه بر صنعت توسعه محصول، در صنعت خدمات نیز، درخشش خوبی از خود نشان دهد و با رهبری منسجم و منظم، بزرگ‌ترین شبکه خدمات پس از فروش محصولات بانکی و انفورماتیکی کشور را مدیریت و پشتیبانی کند.

کارآفرینی دیجیتالی ایران ارقام

ایران ارقام، بدون شک، یکی از شرکت های پیش رو در صنعت بانکداری مجازی ایران است. شمار زیادی از دستگاه ها، تجهیزات و خدمات پس از فروشی که توسط هزاران کارمند و مجموعه فروش این شرکت در سراسر ایران ارائه می‌شود، تلاشی شگرف برای توسعه بالادستی و پایین دستی صنعت بانکداری و صنایع مرتبط به آن است که در این بین، نقش شرکت ایران ارقام در حدود نیم قرن فعالیت، قابل تأمل می‌باشد.
دستگاه های کارت خوان، دستگاه های خودپرداز، و ارائه خدمات در این حوزه، یکی از مهم‌ترین بسترهای توسعه دهنده خدمات بانکداری مجازی در کشور است که ایران ارقام توانسته است با بهینه سازی فرآیند و روش ها، محصولات مبتنی بر نیاز سنجی مشتریان را به آن ها ارائه کند که ماحصلان، رضایت مشتریان بانک ها از محصولات این شرکت می‌باشد. ایران ارقام، در واقع سال های زیادی، به امر تولید رایانه های شخصی می‌پرداخت. با رشد فزاینده استفاده از دستگاه های خودپرداز و تقاضای بانک ها مبنی بر دریافت محصول مطمئن و با کیفیت، شرکت ایران ارقام، تولید داخلی خود را از سال ۱۳۸۵ به این امر اختصاص داد. تولید ۱۲۰۰ دستگاه خودپرداز ظرف سال ۸۷ و تولید ۲۲۰۰ دستگاه دیگر در طی سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ف خود برگ زرینی از فعالیت‌های این شرکت در دهه هشتاد شمسی بوده است. توسعه ظرفیت تولیدی کارآفرینی شرکت ایران ارقام در شهرک صنعتی پرند را باید یک هاب منطقه ای مهم در تولید دستگاه های مربوط به بانکداری مجازی دانست که قابل تأمل است. نیاز سنجی ایران ارقام در بازار داخلی، زمینه توسعه فعالیت های واحد توسعه و طراحی ایران شرکت را سبب شده است که قطعاً در ایجاد بازارهای جدید و توسعه محصولات و خدمات خلاقانه آی تی محور، نقش اساسی دارد.
البته ایران ارقام، کارآفرینی دیجیتالی خود را در حوزه‌هایی مانند ساخت دستگاه های الکترونیکی ورود و خروج در ترمینال ها، ایستگاه ها و پایانه های مختلف (طبق نیاز مشتری) در دستور کار دارد و توسعه ظرفیت‌های ساخت مربوط به دستگاه های خود دریافت نیز، در فهرست اولویت های کاری این شرکت مشاهده می‌شود. دو شرکت جی آر جی و اتو کونوچه، به عنوان همکاران ایران ارقام، نقش مهمی در موفقیت این شرکت در سال های اخیر داشته‌اند. سیستم های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری مورد استفاده در بانک های کشور، امروزه محصول فرآیند کارآفرینی دیجیتالی ایران ارقام می‌باشد که حضور این شرکت در بازار سرمایه با نماد مرقام نیز، سبب معرفی بهتر شرکت به فعالان بخش خصوصی و دولتی کشور شده است. به نظر می‌رسد ایران ارقام برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینی دیجیتالی خود در عرصه بانکداری الکترونیک و خدمات آی تی، می‌تواند با استفاده از منابع انسانی آگاه و سازمان یادگیرنده Learning organization خود، فعالیت گسترده تری را در دستور کار قرار دهد که موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

۱-    برای تشویق بیشتر سهامداران، اطلاع رسانی الکترونیکی فعالیت های شرکت، به صورت مالتی مدیا در سایت ارائه شود.

۲-    پخش مستقیم مراسم مجمع عادی و فوق‌العاده، برای رفاه حال سهامداران و تکریم آنان، در پرتال ایران ارقام ارائه شود.

۳-    برای ارتقای پرستیژ کارآفرینی شرکت، بیانیه مسئولیت اجتماعی که در بر گیرنده فعالیت‌های زیست محیطی و بشر دوستانه شرکت است، هر ساله از طریق سایت و برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه ارائه شود.

۴-    استخدام اینترنتی استعدادهای برتر از طریق پرتال سایت که انجام می‌شود، حرکت مطلوبی است. فضایی برای معرفی ظرفیت‌های دانشجویان ارشد و دکترای کشور در عرصه بانکداری و فناوری اطلاعات نیز فراهم شود.

۵-    سامانه های تعاملی هوشمندانه پیامکی و در بسترهای مختلف، برای ارتباط با مشتریان حقیقی و حقوقی شرکت در عرصه کارآفرینی دیجیتالی شرکت، در دستور کار قرار بگیرد.

۶-    هر شرکت فعال در عرصه بانکداری مجازی باید بکوشد، جایگاه خود را در افق ۵ ساله کارآفرینی دیجیتالی ایران در عرصه بانکداری و صنعت خدمات، تبیین کند و یک شرکت الهام بخش باشد.

۷-    سایت اینترنتی شرکت، می‌بایست همواره به روز، فعال و حتی‌الامکان چند زبانه باشد.

۸-    ارائه فایل‌های آموزشی، اطلاع رسانی در سطوح عمومی و تخصصی در سایت، می‌تواند موجی از مخاطبان را به سایت این شرکت رهنمون کند.

۹-    از فرصت های فوق العاده اپلیکیشن های مربوط به گوشی های هوشمند جهت تعامل با سهامداران، جامعه مصرف کنندگان کل و جز، شرکت باید به بهترین وجه در قالب توسعه ظرفیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده کند.

موارد ۹ گانه ای که در بالا به آن اشاره شد، فقط مخصوص به ایران ارقام نیست و کلیه شرکت‌های فعال در عرصه بانکداری مجازی نیز می‌توانند این راهکارها را در دستور قرار دهند.

کارآفرینی دیجیتالی در عرصه بانکداری مجازی، بسیار فعال و مهم است که باید استارت آپ ها به آن توجه کنند. اپلیکیشن های مربوط به این بازار، باید همواره رصد شود و خدمات مختلفی برای مشتریان ارائه شود. ایران ارقام، به عنوان یکی از لیدرهای این عرصه، نیازمند همکاری با شرکت های دیگر در عرصه بانکداری مجازی است که بتوانند فرصت آفرینی کنند. شرکت‌های فناوری اطلاعاتی که بانک ها برای تسریع و تسهیل و توسعه خدمات بانکداری مجازی و صدور کارت های اعتباری تأسیس می‌کنند، می‌توانند بسترهای خوبی برای تقویت کارآفرینی دیجیتالی در عرصه بانکداری مجازی شوند.

پرتال برترین ها تلاش می‌کند در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی خود، نمونه های موفقی در عرصه بانکداری مجازی معرفی کند.